Podgrzewanie basenu




Basen ogrodowy to super czas na relaks dla mnie i całej rodziny.Z racji tego, że w miejscu gdzie stoi mój basen słońce świeci maksymalnie 4 godz to temperatura wody nie przekraczała 24 stopni. Komfortowa temperatura wody waha się w przedziale 26-29.Dla mnie idealna to 28°.






Na wstępie przedstawię pacjenta 😅 do ogrzania:
Basen stelażowy 457×122 około 17m3
Pompa piaskowa ponad 5000 / h

Kilka lat temu rozpoczęła się „Moja przygoda” z podgrzewaniem basenu.

Projekt ogrzewanie basenu nr 1 - mata solarna

Ogrzewanie wody w basenie 

Mata słoneczna oferowana przez producentów basenów.




Kupiłem dwie takie maty. Wszystko by było super gdyby po kilku dniach nie rozsadziło mi tego z powodu zbyt dużej pompy basenowej. Myślę że w mniejszych basenach że słabszymi pompami można te maty wykorzystać. Koszt takiej maty to kilkadziesiąt złotych. Niestety z wiadomych przyczyn nie zdążyłem przetestować. 

Projekt ogrzewanie basenu nr 2 - solar własnej roboty

Ogrzewanie wody w basenie 

Po "niewypale" postanowiłem "zapytać wujka Google" o inny sposób na ciepełko w basenie. 
Wybór padł na solar własnej roboty. Wykonany został że starych grzejników panelowych (co jakby nie szwagier) 
Konstrukcje zrobiłem z drewna, grzejniki pomalowałem czarną farbą. Na tył przykręciłem płytę, którą dodatkowo ociepliłem wełną szklaną (pozostałości po budowie) Dodatkowo przykleiłem szybę na przód że starych okien. Całość wyglądała tak:



Całość podłączyłem do pompy piaskowej wężami ogrodowymi.Nie obyło się bez odwiedzenia sklepu hydraulicznego. Wykorzystałem także zawory z opisanej wyżej maty solarnej. Zrobiłem coś w stylu bypassa i 1/2 wody została puszczona na solar reszta do basenu. 
Nadszedł czas na uruchomienie. Pogoda była wyśmienita, praktycznie żadnej chmurki na niebie. 
Pompa START I..... czar prysł, przynajmniej na ten moment. Z błękitnej wręcz lazurowej wody w kilka sekund została jedna wielka rdzawka. 
Jak tu teraz powiedzieć dzieciakom, że dzisiaj już nie wejdą do basenu.... 😭
Grzejniki oczywiście były wcześniej płukane pod wysokim ciśnieniem. Całe szczęście pompa piaskowa czyni cuda, po całej nocy filtrowania woda wróciła do swojego błękitnego koloru. 
Problem jednak nadal nie rozwiązany, więc znowu musiałem odwiedzić sklep hydrauliczny. Kupiłem dwie obudowy na filtry i dwa filtry. Pierwszy sznurkowy, a drugi węglowy. Coś w tym stylu:


Skręciłem wszystko w kolejności filtr sznurkowy, który ma zatrzymać duże nieczystości, a następnie filtr węglowy do wyłapywania drobnych elementów.
Tym razem zachowałem się jak typowy "Polak po szkodzie". Wodę z solara puściłem do wiaderka, aby ocenić kolor. Ku mojemu zdziwieniu woda była w miarę czysta. Piszę "w miarę" ponieważ ostatecznie nie udało mi się uzyskać idealnej wody, czyli takiej co miałem przed budową solara. Normalnie bym różnicy nie zauważył, gdyby nie to, że z okna w domu widzę dwa baseny, jeden mój, a drugi sąsiada (zawsze podglądam 😁 i mam porównanie) Dlatego stwierdzam, że filtry zdały egzamin. Można było dołożyć jeszcze kolejne filtry, ale nie chciałem dodatkowych kosztów.

Przejdźmy w końcu do części najważniejszej, mianowicie czy solar zrobiony ze starych grzejników daje jakieś efekty. Otóż daje i to w miarę dobre. Woda wypływająca z solara ogrzewała się o 4-5 stopni w zależności od godziny.
Solar był ustawiony na południe. Słońce świeciło na niego w godzinach od 11-15. Najlepiej było między 12-14. Po tych 4 godz woda w basenie podnosiła się o 3 stopnie. Pewnie wielu z Was pomyśli że mało, ale proszę wrócić na początek wpisu gdzie napisałem, że basen mam w większości dnia w cieniu i temperatura nigdy nie przekraczała 24 stopnie. Po dwóch kolejnych słonecznych dniach woda ogrzała się do temperatury 26 stopni, więc stwierdzam że było warto.....

Projekt ogrzewanie basenu nr 3 - solar basenowy

Ogrzewanie wody w basenie 

W następnym sezonie udało mi się kupić typowy solar basenowy.



Trafiłem na używany za 400 zl. Był bez stojaka, którego zrobiłem sam z profili metalowych koszt około 150 zł.

Wymiary tego panelu to 4,5 x 1,2 m czyli 5,4 m2. W porównaniu do grzejników które miały trochę ponad 2m2 sprawdził się też bardzo dobrze. Różnica to oczywiście wygląd, czysta woda, przepływ wody przez węże basenowe, czyli dużo szybciej niż przez grzejniki.

Przez 4-5 godzin pełnego słońca podgrzewał mi wodę o 4 stopnie.

Podsumowując zastosowanie wszelkiego rodzaju solarów do podgrzania wody w basenie się sprawdza. Jedyny mankament to zachmurzenie, które praktycznie całkowicie "odcina" podgrzewanie wody.

Projekt ogrzewanie basenu nr 4 - wymiennik ciepła basenowy

Ogrzewanie wody w basenie 


Najnowszy projekt na 2020 r to Basenowy wymiennik ciepła podłączony do instalacji CO.


Ceny takich wymienników zaczynają się od około 600 zł. Osobiście proponuję trochę dołożyć i kupić większy. Opisywany na tym blogu kosztował trochę ponad 1200 zł. Wymiary to wysokość około 100 cm średnica około 15 cm. Wygląda to bardzo solidnie. Miejmy nadzieję że sprawdzi się również dobrze.

Poniżej zdjęcia zamontowanego wymiennika ciepła u mnie w kotłowni:
  
Podłączony do pieca za pomocą miedzi 28 mm . Zasilanie jak i powrót z możliwością odcięcia przy użyciu zaworów kulowych. Na zasilaniu dołożyłem odpowietrznik automatyczny.

Drugi obieg do wody basenowej podłączyłem za pomocą skręcanych rur PE 40mm.




Dołożyłem sobie oczywiście czujniki temperatury do mierzenia wody wpływającej i wypływającej z wymiennika. Tu można wsadzić zwykłe termometry analogowe.U mnie jest to podpięte do sterownika przy piecu.

    
Przed samą ścianą zrobiłem Bypass basenowy dzięki któremu możemy pominąć całkowicie przepływ wody przez wymiennik, lub trochę stłumić. Oczywiście można było użyć gotowego bypassa , ale musiałbym kombinować jak połączyć rury PE z gotowym bypassem , który też nie jest tani około  200 zł. W tym przypadku  około 120 zł, może niewielka różnica ale bez kombinowania. 


Jeszcze zdjęcie na zewnątrz z podłączonymi wężami do pompy. Do basenu jest około 10m więc wykorzystałem do tego rurę osłonową do kabli arot 50mm.

Założyłem tu redukcję żeby przejść na 2", metalową która po kilku deszczowych dniach zaczęła rdzewieć. Musze to wymienić na PCV.

Ogrzewanie wody w basenie

Przyszedł wreszcie dzień napuszczania wody do basenu. Temperatura wody zabójcze 16 °.
Następnego dnia pogoda idealna, w cieniu 25°,woda w basenie 19°.Włączyłem grzanie od   
15:00-20:00. 5 godzin grzania i temperatura wody 24°.Jeżeli chodzi o temperatury wody wypływającej z wymiennika, to przy otwartym zaworze na 100% i temperaturze na piecu 60°,woda wpadająca do basenu była cieplejsza o 5°, więc łatwo policzyć jak szybko ogrzeje się basen 16m3 przy przepływie około 5000/h. Jednak przy tych ustawieniach musiałem podnosić czasy podawania węgla,żeby piec osiągnął temperaturę ponad 55°.

Następnego dnia trochę bawiłem się ustawieniami na piecu i na dzień dzisiejszy na zawór mieszający na piecu puszczam 40-45°, a woda wpadająca do basenu ogrzewa się o 3° przy przepływie 4800 l/h lub przy przepływie 3800 l/h o 4°.

Są to w moim przypadku na razie optymalne ustawienia, gdyż piec się "nie męczy".Wiadomo zaraz po napełnieniu basenu, lub gdy potrzeba szybko nagrzać wodę to wtedy będę mu otwierał więcej zawór aby przyśpieszyć grzanie.

Przez kolejne dni temperatura powietrza spadła do 18°-21° uruchamiałem grzanie na 3 godziny przy moich optymalnych ustawieniach na piecu.Woda podgrzewała się średnio o 2° , ale przypominam jaka była temperatura powietrza więc straty ciepła pewnie dużo większe.

Spalanie groszku wyszło trochę ponad 5kg/3h. Myślę do przyjęcia jednak od razu zaznaczę ,że mój piec(nie będę robił reklamy) ma 19 KW i sterownik z PID więc nie mam pojęcia czy tyle samo spali na innym piecu.  

Obecnie tydzień po napełnieniu pogoda nie dopisuje, pada deszcz od kilku dni i temperatura powietrza poniżej 20° więc czekam na słońce😒

Następne testy i ewentualne korekty ustawień będę już wykonywał przy słonecznej pogodzie o ile taka będzie w najbliższym czasie.

O efektach będę informował na bieżąco.
W razie jakichkolwiek pytań proszę pisać w komentarzach.
Pozdrawiam

Ciąg dalszy nastąpi.................. 

Komentarze

  1. 4 lip 2020
    Fajne opisy, ciekawie się czyta. Mam wkopany basen 10m3 z pompą 2,5m3/h i też rozerwało mi tą gumową matę solarną :( Teraz będę kombinował z grzejnikami :)

    OdpowiedzUsuń
  2. środa, 24 czerwca 2020 20:51:00 CEST
    a Junkers przerobiony na gaz z butli ?? ktoś coś ???

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim zdaniem jedynym sensownym i docelowym rozwiazaniem jest pompa ciepła basenowa. Ciepła woda niezależnie od słońca. Generalnie sprawność zależna od temperatury powietrza. Jedyny mankament, koszt ok. 3k. Rozwiązanie budżetowe, zalezne od słońca, to solar na blasze trapezowej, wężownica z węza ogrodowego lub bezpośredni spływ po blasze. Ja testowałem czarny wąż 3/4 150mb połozonych na 20m2 blachy ocynk, dwa węże podłączone równolegle ze względu na policzoną sprawność cieplną i oporową. pompa co. Efekt zadawalający. Na noc czarna folia na basen, pod basenem 3 cm styro podłogowy. I latem to wystarczyło aby mieć te 26-30 stopni wody na stałe. Nawet musiałem wyłączac obieg aby nie było za ciepło w szczycie lata gdy słońce dogrzewało basen równie wydajnie jak moja instalacja. W wrześniu dolewałem 60st wodę z bojlera startowo gdy była słoneczna pogoda, ale już temperatura powietrza poniżej 20st. Aktualnie uważam, że pompa ciepła wymiata, sprawność realnie na poziomie 4 COP dla 15 st powietrza i daje radę, basen 7m3 wody, 3,66 x0,75 Bezobsługowe praktycznie, ustawiona stała temperatura wody. Komfort, ale kosztowny niestety. Dlatego sugeruje odkłądać kasę, co miesiąc 250zł, bo warto. Gdy czytam i oglądam o wynalazkach w rodzaju solary z kaloryferów, bo szwagier pozbył się złomu, to sobie myślę, że OK, Trabantem też powoli dojedziesz do celu, ale informacji jest już tak dużo, że każdy myślę w końcu jak ja metodą prób i błędów dobrnie do tego samego wniosku. szkoda czasu i pieniędzy na półśrodki. Solary nie dają komfortu przy zachmurzeniu, nawet jak jest ciepły dzień. A wymiennik co2. Nie wiem, nie znam się, mam pompę ciepła do domu. Grzanie domu 200m2 i trzy razy dziennie wody użytkowej, kosztuje mnie 1700zł rocznie. Patrzę na ten wymiennik co2 i mały ci on. Może się nie znam, ale moim zdaniem powinien być bojler z konkretną wężownicą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko ok tylko basen 7m3 nagrzeje się bardzo szybko bez żadnych wspomagaczy.A przy temperaturze powietrza 20-22 to i tak szału nie będzie. W moim przypadku przychodzi dzień pogodny i minimum 22 stopnie a przez cały dzień podgrzeje basen z 18 do 28 STOPNI. Więc przy naszej pogodzie jest to dla mnie obecnie najlepsza alternatywa.

      Usuń

Prześlij komentarz